Sindicatele spaniole se tem ca restrictiile aplicate romanilor nu vor face decat sa mareasca economia subterana si-i vor transforma in victimele actiunilor rasiste. Principalele sindicate din Spania UGT si CCOO au criticat decizia Guvernului de a reveni la moratoriul aplicat cetatenilor romani si considera ca masura va „favoriza munca la negru” si, pe deasupra, „poate alimenta si justifica anumite discursuri xenofobe„, informeaza Europa Press.

Printr-un comunicat, Comisiones Obreras crede ca „intr-un context cu somaj ridicat si o criza generala, proiectarea unor responsabilitati difuze dinspre guvernul spaniol catre anumite colective va contribui la raspandirea mesajelor nationaliste si de marginalizare„.

CCOO isi exprima dezacordul, „fata de forma si de continutul” restrictiilor pentru ca pe de o parte, considera ca acestea debiliteaza mijloacele institutionale de dialog social in privinta pietei muncii si a relatiilor de munca si de alta, sindicatul nu crede ca aceasta masura va avea „efectul de stopare a intrarii celor aproximativ 10 mii de romani pe luna, care sunt adusi prin firme de ocupare a fortei de munca temporare”.

toxoComisiones Obreras subliniaza si faptul ca daca vor putea sa vina in Spania, romanii vor face la fel ca in timpul moratoriului din perioada 2007 – 2009 cand au ajuns in numar mare si au activat in economia subterana si critica faptul ca guvernul Zapatero se aliniaza la pozitiile cele mai dure exprimate de alte guverne europene, care au restrans drepturile strainilor pe timp de criza.

Din punctul de vedere al celulalt sindicat, UGT, este de remarcat faptul ca masura se adopta pe baza situatiei pietei laborale de acum, pe cand in 2009, moment in care acelasi guvern a ridicat restrictiile, aceasta era „practic similara”.In continuare, UGT se teme ca „aceasta masura poate sa incurajeze si sa justifice declaratii si actiuni ale diverselor partide politice si inclusiv Administratii publice locale care, in ultimii ani, si-au aratat respingerea fata de prezenta populatiei romanesti in Spania, in unele cazuri prin propuneri si masuri evident xenofobe, si de asemenea pot gasi in aceste restrictii o forma in plus de a culpabiliza colectivul de muncitori autohoni sau de alte nationalitati„.

UGT a criticat si faptul ca Guvernul nu a consultat partenerii sociali, ci i-a informat pur si simplu despre aceasta decizie, adoptata de forma unilaterala. Decretul privind reactivarea necesitatii de a detine un permis de munca pentru a munci ca angajat in Spania a fost probat vineri de Consiliul de Ministri si a intrat imediat in vigoare.